Scăderea prețurilor de consum este binevenită în țările cel mai grav afectate de criză și ajută la revenirea economiei europene în contextul veniturilor mai mici ale populației, potrivit unei analize Bloomberg, care îl citează inclusiv pe președintele BCE, Mario Draghi.
Președintele Băncii Centrale Europene (BCE), Mario Draghi, a afirmat recent că nu vede nicio paralelă între zona euro și Japonia în privința deflației, iar unele ajustări ale prețurilor sunt binevenite. BCE a redus în noiembrie dobânda de politică monetară cu 0,25 puncte procentuale, la 0,25%, un nou minim istoric.
Japonia este deseori invocată ca exemplu pentru efectele negative ale deflației. După 15 ani de scădere continuă a prețurilor și stagnare a economiei, Japonia a avut nevoie de reformele agresive, controversate, ale premierului Shinzo Abe pentru a reveni pe creștere economică, iar inflația din ultimele 5 luni este considerată un succes.
Economiștii și analiștii împărtășesc opinia președintelui BCE și consideră că situația din zona euro nu poate fi comparată cu cea din Japonia, iar deflația va aduce beneficii economiilor aflate în criză.
Inflația din zona euro a urcat ușor în noiembrie, la 0,9%, aproape de cel mai redus nivel din ultimii patru ani. Populația din statele care au fost afectate cel mai sever de criză și recesiune se bucură de scăderi ale prețurilor, cererea pentru produse și servicii, de la electrocasnice la telecomunicații, fiind în urcare.
„Nu sunt decât beneficii. În sfârșit, prețurile reflectă veniturile mai mici și stimulează cererea”, a declarat pentur Bloomberg Angel Laborda, fost director al institutului de prognoză al guvernului spaniol, în prezent economist-șef la Funcas, fundația băncilor de economii din Spania.
BCE va anunța joi concluziile ședinței de politică monetară din luna decembrie, piața așteptând inclusiv comentarii privind deflația și eventualele riscuri asociate. Draghi va prezenta o nouă prognoză de inflație, inclusiv prima estimare pentru anul 2015. Cei 60 de economiști intervievați într-un sondaj Bloomberg anticipează că BCE va menține dobânzile la nivelurile actuale.
În luna octombrie, când inflația din zona euro a fost de 0,7%, uniunea monetară a avut pentru prima dată de la introducerea monedei unice o rată de creștere a prețurilor mai slabă față de Japonia, care se luptă de 15 ani cu deflația. Inflația din Japonia a urcat în octombrie la 1,1%, după ce banca centrală de la Tokyo a lansat un program de achiziții de obligațiuni de 7.000 miliarde yeni pe lună (68 miliarde de dolari).
„Nu vorbim încă despre o deflație de tipul celei din Japonia. Ceea ce avem în zona euro este dezinflație, cu presiuni mult mai puternice în țările de la periferie”, comentează și Ludovic Subran, economist șef la Euler Hermes, companie de asigurare a creditului cu sediul la Paris.
În luna octombrie, Grecia, Cipru și Irlanda au înregistrat scăderi ale prețurilor, iar Spania și Portugalia au avut inflație zero. În țările cu economii stabile, unde efectele crizei au fost mai puțin dure, prețurile au crescut. Astfel, Franța și Belgia au afișat inflație de 0,7%, Germania de 1,2%, iar Austria 1,5%.
Prețurile la îmbrăcăminte au scăzut cu 4,1% în Irlanda și cu 2,8% în Portugalia, dar au crescut cu 0,5% la nivelul zonei euro.
În Grecia, hotelierii se bucură de creșterea cererii din partea turiștilor germani, după un sezon dificil anul trecut. Tarifele au scăzut cu până la 40% față de 2011, iar veniturile au crescut în acest an datorită numărului mai mare de turiști străini. O cameră de hotel cu un tarif de 70 de euro pe noapte în 2001, anul intrării Greciei în zona euro, costă acum 65 euro pe noapte, spun hotelierii.
În pofida scăderii prețurilor, retailul își revine mai greu. La nivelul zonei euro, comerțul cu amănuntul a coborât cu 2% față de nivelul din 2010, cu scăderi de 21% în Grecia, 14% în Spania și 13% în Portugalia.
„Presiunile asupra prețurilor în țări ca Grecia și Spania reflectă o creștere economică slabă pentru o perioadă prelungită, sau recesiunea. Ar putea exista un risc de deflație. Există multă capacitate neutilizată în economia zonei euro, iar revenirea este greoaie și neuniformă”, a afirmat pentru Bloomberg Sarah Hewin, director de cercetare la banca Standard Chartered din Londra.
Laurent Freixe, vicepreședintele executiv al Nestle, cel mai mare producător de alimente la nivel mondial, a avertizat în octombrie, într-o conferință cu investitorii, că grupul a remarcat „tensiuni deflaționiste” în Europa, iar toate companiile „se bat” pe o piață care se micșorează.
Cu toate acestea, au apărut semne de stabilizare în statele de la periferia zonei euro. Vânzările retail au crescut în Portugalia în luna octombrie pentru prima dată din august 2010. În Irlanda, vânzările au scăzut ușor, o mică ajustare după trei luni consecutive de creștere. În Spania, comerțul cu amănuntul a crescut cu 2,1% în septembrie, prima evoluție pozitivă din iunie 2010.
Scăderea prețurilor este determinată parțial și de reducerea costului forței de muncă, cu o ajustare a producției, potrivit economistului Francois Cabau de la Barclays. Potrivit datelor Eurostat, costul forței de muncă din Grecia a scăzut cu 15% în perioada 2008-2012. În Portugalia, scăderea a fost de 7%, în timp ce Germania a înregistrat o creștere de 9%, iar Belgia de 13%.
În Spania, venitul mediu al gospodăriilor a scăzut în 2012 pentru cel de-al patrulea an consecutiv, la 23.123 euro, în contextul creșterii șomajului la peste un sfert din forța de muncă. Peste 20% din populație trăiește acum sub pragul sărăciei. În 2008, la începutul crizei, venitul mediu al gospodăriilor spaniole era de 25.556 euro.
„Moderația salariilor este bună pentru economia spaniolă în acest moment. Spania reușește o devalorizare internă, mult mai dură și mai complexă, care are însă avantajul de a fi permanentă, spre deosebire de o devalorizare a monedei”, a afirmat recent Jaime Garcia-Legaz Ponce, vice-ministru al Comerțului la Madrid.
În Grecia, venitul mediu discreționar a scăzut cu 35% din 2009. Prețurile au început să scadă abia în luna martie a acestui an, pentru prima dată din 1968. Lanțul de retail Veropoulos afișează discounturi de până la 40% pentru a atrage clienți.
„Puterea de cumpărare se îmbunătățește, astfel că populația o duce ceva mai bine. Scăderea prețurilor de consum îmbunătățește competitivitatea sectoarelor orientate către servicii”, spune Tassos Anastasatos, economist la banca Eurobank Ergasias.
În Spania, un lanț de cinematografe a reușit să-și majoreze de peste două ori numărul de clienți timp de trei zile, printr-un discount de peste 50%.